Poruchy spánku jsou označovány jako dyssomnie a dále děleny na insomnie, poruchy kontinuity spánku, hypersomnie a parasomnie. U depresí často mohou dominovat nad vlastní poruchou nálady.

Boží Muka u cest poutníku postůj
 Spánek je fyziologický stav představující opak bdělosti. Je tvořen periodickými jevy, které se během noci cyklicky 4–6 × opakují.

Průměrná doba jednoho cyklu je asi 90 minut. Dva základní typy spánku jsou REM spánek. (Rapid Eye Movement) a non-REM spánek. Fyziologicky se v průběhu spánku jako první uplatňuje non-REM fáze spánku, následuje REM fáze. Samotný non-REM spánek se dělí do 4 stadií podle hloubky. První stadium – usínání je velmi lehký spánek na EEG charakterizovaný ztrátou synchronizace grafu a postupným výskytem pomalé EEG aktivity. Trvá poměrně krátce. Druhé stadium představuje nepříliš hluboký spánek. Na EEG nacházíme spánková vřeténka. Třetí stadium představuje hluboký spánek, na EEG pomalá aktivita o vysoké voltáži. Čtvrté stadium je velmi hluboký spánek, na EEG podobný nález jako ve třetím stadiu, ale akcentovaný. REM spánek (paradoxní spánek) tvoří 20–25 % veškerého spánku. Je charakteristický snovou produkcí a řadou vegetativních projevů. REM fáze spánku má kromě jiného velký význam pro fixaci informací do dlouhodobé paměti. Zastoupení jednotlivých fází spánku se v průběhu života mění. Hluboké fáze spánku podobně jako celková délka se s věkem zkracují. Nejvíce se redukuje 3. a 4. fáze non-REM spánku, dále se zkracuje REM fáze spánku a prodlužuje se lehký non-REM spánek-fáze 1. a 2.

Zatímco průměrná délka spánku novorozence je 15–17 ho din, v 80 letech se zkracuje na necelou polovinu (6–7) hodin. Tato doba by měla zdravému seniorovi postačovat k nezbytné reprodukci sil. Subjektivně je však tato doba spánku pro řadu lidí nedostatečná. Ve stáří fyziologicky dochází i k posunutí cyklu spánek-bdění, aniž by to nutně muselo ovlivnit celkovou dobu spánku. Vedle těchto fyziologických změn spánku ve stáří přistupují i patologické změny, které bývají výraznější u pacientů trpících zároveň duševní poruchou.
V literatuře jsou poruchy spánku označovány jako dyssomnie a dále děleny na insomnie, poruchy kontinuity spánku, hypersomnie a parasomnie.
Insomnie můžeme dále dělit na primární a sekundární, tj. organicky podmíněné, které jsou ve stáří častější. Poruchy kontinuity spánku jsou ve stáří také časté, mají řadu důvodů a zakládají subjektivní pocit nedostatečného spánku. Typicky provázejí např. demence. Hypersomnie je podstatně vzácnější, z chorobných stavů může provázet některé demence a dále může být navozena arteficiálně nadužíváním hypnotik. Parasomnie vídáme nejčastěji v dětství a v dospívání, charakteristickou parasomnií je somnambulizmus nebo pavor nocturnus (noční můra). Ve stáří se z parasomnií můžeme setkávat např. s bruxizmem (skřípání zubů).

 Poruchy spánku provázejí řadu psychických poruch typických pro vyšší věk a jsou velmi zatěžující pro pacienty i pro pečující. Vysoce převažují poruchy spánku ve smyslu insomnie. Charakteristické jsou poruchy spánku u depresí, často v klinice mohou dominovat nad vlastní poruchou nálady. Výrazně je redukována druhá fáze non-REM spánku.

Komorbidní přítomnost poruchy spánku a deprese by měla být zohledněna ve výběru vhodného antidepresiva. Volíme tlumivá antidepresiva podávaná navečer, kupř. mianserin, mirtazapin nebo trazodon. Snažíme se vyvarovat podávání budivých antidepresiv typu bupropionu nebo dibenzepinu. Někteří pacienti se sezónně se vyskytující depresí provázenou nespavostí výrazně dobře reagují také na léčbu světlem. Insomnie provázejí také podstatně méně frekventované manické a hypomanické stavy ve stáří. Zde je na místě v prvním pořadí podat thymostabilizér (nejčastěji valproát), v případě nedostatečného účinku tlumivější antipsychotikum, nejlépe 2. generace (kupř. risperidon). U delirií je typickou spánkovou poruchou celkové narušení cirkadiánního rytmu a fragmentace spánku. Večerní stavy zmatenosti, v literatuře popisované jako syndrom soumraku (sun down), jsou charakteristické. Kromě nefarmakologických přístupů uspějeme u delirujících pacientů ve snaze normalizovat cirkadiánní rytmus aplikací atypických neuroleptik, nejčastěji tiapridu či melperonu v dávkách stoupajících v průběhu dne.
Charakteristické jsou poruchy spánku u depresí, často v klinice mohou dominovat nad vlastní poruchou nálady. Výrazně je redukována druhá fáze non-REM spánku. Komorbidní přítomnost poruchy spánku a deprese by měla být zohledněna ve výběru vhodného antidepresiva. Volíme tlumivá antidepresiva podávaná navečer, kupř. mianserin, mirtazapin nebo trazodon. Snažíme se vyvarovat podávání budivých antidepresiv typu bupropionu nebo dibenzepinu. Někteří pacienti se sezónně se vyskytující depresí provázenou nespavostí výrazně dobře reagují také na léčbu světlem. Insomnie provázejí také podstatně méně frekventované manické a hypomanické stavy ve stáří. Zde je na místě v prvním pořadí podat thymostabilizér (nejčastěji valproát), v případě nedostatečného účinku tlumivější antipsychotikum, nejlépe 2. generace (kupř. risperidon).

U delirií je typickou spánkovou poruchou celkové narušení cirkadiánního rytmu a fragmentace spánku. Večerní stavy zmatenosti, v literatuře popisované jako syndrom soumraku (sun down), jsou charakteristické. Kromě nefarmakologických přístupů uspějeme u delirujících pacientů ve snaze normalizovat cirkadiánní rytmus aplikací atypických neuroleptik, nejčastěji tiapridu či melperonu v dávkách stoupajících v průběhu dne.


Oblíbené příspěvky

Štítky

7 000 000 776833333 ACTA Agentura Aktuality Akupunktura Alcatraz Allison Crowe Amerika Amy McDonald Android Anekdoty a vtipné příspěvky Angela GHEORGHIU Aristoteles Astronomie Ateroskleróza Až na dno Beef Beethoven Symphony Bez černý Bible Blogeři sobě Bouře bubble nebula Bug Opera Bůh Bůh Slunce Buněčné receptory Cestování Cruise Rekreace Dovolená Cesty Cibule Citáty slavných Civilizace Close My Eyes Forever Co je psáno Čaj o páté Češi a svět Demokracie Den pro tebe Deprese Deprivace a skupinová hloupost Deprivanti Deštivý den Děti Dětství Diamanty diskuse Diskuze a debaty Dlouhá cesta Dobro a jeho světlo Dobrý voják Dobrý vtip! Domov Dopisy Dr WEB Drahé kameny Drogy Editace a styl psaní příspěvků Externí disk Facebook Filmy Flejberk Fotografie G+ G+ notifikace v Opeře Geek Genius loci Google Google AdSense Google Analytics Google+ Gulášek Heavy Metal Historical music Historie Hlad Hlaváček jarní Homeless Houby Humor Humor a vtipy nebo moudra Hvězdokupa Hyperkinetická porucha Charlie Cholesterol In Vino Veritas Indiánský systém Informace Inteligence Internet Iveta Bartošová Jahody zahradní jak na to Jak správně líbat Janine Jansen Jaro Jaterní poruchy a životospráva Jordánsko Kalifornie Kamenný most Kapradí Karel Kryl Karel Schwarzenberg Karikatura Kemel Kiss Me Klávesové zkratky Kocourek Kočka domácí Kočky Sobě Komentáře Kongres Konopka obecná Kontakty Kopírování Krajina Krizová linka Kruh Užitečné příspěvky Kryl Martina Křesťané Květiny La Roux Lásky čas Léčivé rostliny Legrace Lékárna Lékař Les Lesácká polka Lesní jahody Léto Lež Lidský život Life at Google Lita Ford Londýn Maminka Manicko depresivní syndrom Marie Rottrová Markéta Hejná Marlene Dietrich Maturita Meditace Memy Měsíční noc MEXICO Mike Oldfield Milenci Mireille Mathieu Mobilní internet Modrá knížka Modříny Moldau Smetana Momentky a cesty Moře Motivace Moudra Moudrost Murphyho zákony Music and Humor Myšlenka dne Návod Nefunkční bezpečnostní hláška Nechrápej a pracuj! News Nikon Novinky Novinky v hudbě Nuda O zdraví O životě Obama Objevy Obrázky Otčenáš Pavel Kysela Perská kočka Pes velký švýcarský Petra Pinterest Pirátství Písně Pivo Placebo Počasí Podzim Poezie Pohádka Pohádka lásky Policie Pomlázka Pošta pro vás Potraviny Pozitivní myšlení poznámky Prasátko Pravda Prezident Proces wuauclt.exe prohlížeč Opera Prostřeno Přátelé Přátelství Příroda Ptáci Ptačí zpěv Puding Pytlák Radůza Rath a sedmimilionová krabice Recepty k vaření Renata Rodina Router Rozšíření Opery Rozum Růže Rybáři Řecko Řeka Řešení problémů Římská mythologie Sametová revoluce Sammuel perský kocourek Screenshot Sdílení Schemer Skutečné příběhy Sladkosti Slovensko Slunečné odpoledne Slunečné ráno Sluneční erupce a aktivita Sluneční toulky v přírodě Slunečný den Smartphone Smazání Facebooku Sociální patologie Sociální sítě Sociopatie Sokrates Soubory .OGG Soukromé Spánek Sršeň Stahování Stáří Statečnost Street View Stromy studentské Suguperge! Sdígilígim naga wegeb! Světlo Svoboda Svobodný internet Symboly Syrenia Šábes Šampaňské Škola Švejk Technické spekulace Tenkrát na Východě Teotihuacan The Cranberries - Zombie The Moon Měsíc The New York Times Tipy Tipy a návody TP-Link Trpajzlíci Trubka v hudbě Twitter U bankomatu u Křížku U vody Učitel Události Unwand USA Václav Havel Vajíčka Vanessa Mae Vánoce Vaření pečení Věda Velikonoce VENEZUELA Verše Veřejné mínění Videa Vinná réva Violin Concerto Virtuální prohlídka měst Vlado Kumpan Vlaštovka Vlčí mák Vojenská služba Všímavost Vtipy Výchova Výživa WD My Passport Weizsäcker William a Kate Wireless N Router TL-WR720N YouTube Zahrady Zajímavosti Zákon Zdraví Zdraví a pohyb Zlatá střední cesta Znamenám si Zrcadlo Zrychlení počítače? Zvyky Žena je původce činu Židovské Životospráva

Vybraný příspěvek

U moře. Jordánsko. Milované moře, moře vytoužené, moře, moře a na nic nemyslet!

Mořský záliv - Jordánsko Byl to výdech moře, malátný a znělý, hlas moře tenkrát v podvečer .... Ten den nechtěl zemřít a v útesu roze...

Motto:

VŠE CO SE MUSÍTE NAUČIT

Zjistěte si, co dělají úspěšní lidé. To je vše co se musíte naučit.
Kopírovat neúspěšné nepovede k jinému výsledku než oni sami mají.
Kopírovat úspěšné je ale o cestě k výsledkům těch úspěšných.
Je mnohdy až úsměvné pozorovat člověka, kterého něco učíte a on aniž by to vyzkoušel, vám ten váš návod mění a říká, že podle něj to bude fungovat líp.
Je slušností, říci že na jeho slovech něco je. Je ale povinností se podívat jakými výsledky jsou jeho slova podložena. A nejsou-li tam výsledky, nemají jeho slova váhu.
Kopírujte jen to úspěšné.
To je cesta k úspěchu (přece nechcete opakovat všechny chyby, které už někdo udělal).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...